Jag har ledat en barngrupp!

Nu var det dags för att leda en barngrupp! Jag har nu planerat inför deta och kännt mig mycket engagerad som jag oftast brukar vara vid sådant tillfälle och ringt till en förskola som jag fick komma till för att leda en liten bargrupp med 7 st barn och dagen har kommit, idag mondag kl 8:30 så var jag på plats på förskolan, jag togs emot av en av förskolelärarna som jobbade där, sedan träffade jag en till och jag fick presentera mig för henne, sedan gick vi in till ett rum där satt det fyra barn 3 flickor och en pojke de pysslade med olika saker t ex två flickor bakade med playwooddeg såndär grön förg det såg ut som om att de tyckte att det var roligt, en pojke byggde med lego, en flicka med olika leksakshästar. Innan jag skulle börja leda barngruppen så berättade förskoleläraren att det var tre barn som inte hade kommit än så då fick vi vänta en liten stund, medans vi väntade, så började jag förbereda mig , barnen hjälpte till vi flyttade stolar och bord för att få utrymme.


När alla barnen hade kommit (som skulle delta) så började jag mitt genomförande.
Jag berättade att vi skulle sätta oss i en rrund ring inne i rummet (det var 7 barn mellan 3-5 år + 2 fröknar) Jag presenterade mig sedan skulle de få beräta deras namn + faroritdjur de flesta svarade katt men ett barn svarade dinosarie så det var intressant. Sedan så började jag läsa ur en bok som heter "Vem är ensam" som handlar om en nalle som är ensam fast hon inte vill, då undrar hon vad man ska göra då? barnen såg nyfikna ut under tiden som jag läste sagan, efter jag hade läst från boken så ställde vi oss upp och, jag sa att nu ska ni barn och jag förvandlas vi till nallen (ur boken) och fröknar till kompisar (ur boken) allså jag jobbar med boken om nallen men med dramaövningar från boken, barnen och jag skulle vara nalle och härma henne och fröken hennes kompisar, under den här övningen fick de även måla för att nallen gjorde det, då delade jag ut varsit papper åt barnen och de fick välja var sin färg efter de hade ritat forsatte vi tills berätelsen var slut då satt vi i en ring barnen fick berätta vad de hade målat. Nu ställde vi oss upp i en ring och vi förvandlades tillbaka till barn och vuxna. Avslutade med lugn musik och några avslppningsövningar + följajon som de tyckte var roligt, efter jag hade ledit barngruppen fick de berätta vad som var roligaste, endel sa att hoppa på ett ben, rita osv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0